Proteintilskudd

Jeg har tidligere skrevet litt om kosttilskudd, og også vært så vidt det er innom tilskudd av proteiner. Denne gangen tenkte jeg å ta det litt mer detaljert, siden jeg vet det er en del som har spørsmål knyttet til dette med proteintilskudd spesielt. Det er med proteintilskudd med så mangt annet, nemlig at det gjelder å bruke det riktig. Mange er skeptiske til en del type kosttilskudd, men ved å bruke det på riktig måte – så utgjør det ikke noen fare overhodet. Men det er med tilskudd som med trening generelt, det gjelder å prøve seg frem og finne ut hva som fungerer best for deg og din kropp.

Fortsett å lese «Proteintilskudd»

Restitusjon er like viktig som treningen

Dette vi nå skal snakke om, er meget viktig og gjelder for all type trening. Siden jeg elv har drevet med ulike idretter, vet jeg veldig godt hvor fort gjort det er å bomme på dette med restitusjon. Det kan være veldig fort gjort å bli for ivrig, og glemme at kroppen faktisk trenger hvile og bygge seg opp igjen. Kroppen er en avansert innretning, og en hard treningsøkt lar den ikke gå upåaktet hen. Vi skal se litt på dette nå, og hvordan man faktisk skal la kroppen jobbe slik som den ønsker – etter en treningsøkt. Selv om du hviler, så jobber kroppen din – det er noe av poenget med all trening.

Fortsett å lese «Restitusjon er like viktig som treningen»

Kondisjonstrening

Det å ha god kondisjon, kommer alltid godt med. Enten om man driver med idrett eller ei, så er det bra for helsen vår at kondisjonen er god. Jeg har selv drevet med kondisjonsidrett i flere år, nærmere bestemt sykling og løping. Det er varierende hvor kondisjonskrevende, de forskjellige idretter er. Selv bare ved å gå seg en tur, vil hjelpe på kondisjonen. Det er som jeg har sagt før, all aktivitet er bedre enn ikke noe aktivitet. For de som skal begynne å trene seg opp, er det viktig å starte pent. En utrent kropp, trenger tid for å bygge seg opp. Det samme gjelder også om man har hatt en lang treningspause, men da vil man merke at kondisjonen ganske raskt kommer tilbake – fremfor de som aldri eller svært sjelden har trent tidligere.

Fortsett å lese «Kondisjonstrening»

Ta vare på ryggen din

Jeg har tidligere skrevet om et par ryggøvelser, som er enkle og raske å gjennomføre. Om man bare setter av litt tid, er det ikke mer som skal til. Litt plass på kontoret, pauserommet eller i garderoben. Det finnes gode øvelser, både med og uten bruk av treningsapparater. Det er viktig at man tar vare på ryggen sin, før man får for store problemer. Om man venter for lenge, er det ofte mer enn bare trening som skal til. Forebygging er altså stikkordet her, la oss se litt mer på enda noen gode ryggøvelser. Jeg velger å vektlegge de øvelsene, som trenger minst plass og utstyr. Jeg tror det er lettere å komme i gang, hvis det ikke krever mye utstyr eller forberedelser.

Fortsett å lese «Ta vare på ryggen din»

Enkle øvelser for en sterkere rygg

Svært mange sliter med ryggproblemer, dette kan skje selv om man er flink med treningen. Men spesielt de som er lite fysisk aktive, opplever problemer med rygg og kanskje nakke. Hva man jobber med spiller også en rolle, men til syvende og sist er det nok hvordan du forebygger problemer – som er det mest viktige. Jeg har til tider selv slitt med ryggen, men ved hjelp av trening så klarte jeg å bli så godt som frisk igjen. Så hva er det egentlig som skal til? Jeg tenkte å sette opp noen tips her, så kan dere selv prøve dem ut i praksis.

Fortsett å lese «Enkle øvelser for en sterkere rygg»