Det å komme i gang med trening

Det å komme i gang med trening

Vi vet vel alle hvor vanskelig det kan være, å komme i gang med treningsmål man har satt seg. Jeg vet i alle fall med meg selv, at dette kan være ganske så tungt – det gjelder å sette seg konkrete mål i alle fall. Dette er nok viktig uansett hvilket nivå man er på, men for oss som ikke er trente så gjelder det å sette seg lavest mulig mål i oppstarten. Vi skal nå se litt på dette med hjemme trening, for det kan av forskjellige årsaker være slik at man ikke har mulighet til å trene på et treningssenter – eller rett og slett ikke ønsker det.

Valg av utstyr og riktig trening

Også ekspertene på trening, er samstemte i at det å trene alene sliter mer på motivasjonen – enn om man er flere. Men når man kommer over den kneika, kan trening hjemme faktisk ha mange fordeler ved seg. Det at man ofte bare har ett eller kanskje maksimalt to treningsapparater, gjør også noe med motivasjonen. Men det er mange som driver med denne formen for trening, så det er absolutt overkommelig for oss alle.

Store prisforskjeller

Det finnes et hav av modeller og prisklasser å velge i der ute, en av de største kjedene har tredemøller, som ligger fra snaue 4000,- og helt opp i godt over 60000,-.

De billigste modellene bør man droppe, rett og slett fordi kvaliteten ikke er god nok. Og et annet problem med de billigste modellene, er at de ofte ikke har de rette egenskapene som gir god og riktig trening.Det er som en av de fremste treningsekspertene sier «Hva skal med et billig treningsapparat om man ikke får brukt det slik man bør?»

Sett opp en plan

Uansett hva du velger av prisklasse, styr altså unne det billigste. Finn en prisklasse som du kan klare, og er villig til å betale.Det er viktig at man har en fast treningsplan, både med tanke på tidspunkt for trening og ikke minst hva som skal trenes. Det å trene hjemme gjør jo at man slipper å reise til et bestemt sted, men samtidig kan det være lettere å velge vekk treningen å tenke «Jeg tar det en annen gang»

God treningsmusikk og pulsklokke

Det å ha god musikk å lytte til når man trener, kan hjelpe mye på motivasjonen. Her kan man sette sammen noen av sine favoritter, eller finne en god radiokanal som man kanskje har som favoritt. Bruk av pulsklokke er også viktig, da trener man ofte mer riktig og man får mer utbytte av treningen.

God treningsmusikk og pulsklokke

Progresjon er viktig

Vi ønsker jo alle at treningen skal gi resultater, og det vil den også gjøre – i alle fall om du setter deg delmål. Et eksempel på delmål, kan være en økning i antall treningsøkter men også varigheten på øktene.Husk at en utrent kropp raskt kommer i bedre form, men da må man altså ha en riktig progresjon.

Senere kommer det mer om dette med å trene alene hjemme, og kanskje noen historier fra folk som har erfaringer med dette selv.