Fitness trening & kosthold I

Fitness trening & kosthold I

Kosthold er viktig uansett alder og fysisk form, men for de som trener vil nok feil kosthold gi enda større utslag.

Det kan være for mye eller for lite mat, feil type mat eller kanskje en kombinasjon av flere faktorer. Tidligere drev jeg selv med idrett, ikke på noe høyt nivå men dog idrett. Det at matlysten øker når man bruker kroppen, er noe som gjelder for de aller fleste av oss. Jeg tenkte vi skulle se litt på både trening og kosthold nå, kanskje spesielt rettet mot de som trener fitness. Mye av dette er rettet mot damer som trener fitness, mens noe er også felles for både damer og menn.

Spis mer, ikke mindre

Jeg skal ikke si at det kun gjelder damer, men svært mange av damene spiser mindre når de begynner å trene. Dette blir feil, en kropp som arbeider hardt-trenger næring. Dette gjelder ikke minst, når man skal bygge muskler som i fitness. Om man ikke kutter den klassiske salaten helt, så bør den i alle fall holdes på et minimum: Det er ikke noen tvil om at salat er sunt, men det blir ikke nok til å bygge opp kroppen i form av muskler. En hovedregel er at du må få i deg mer kalorier, enn det kroppen din klarer å forbrenne. Mange tenker motsatt her, men da blir det ikke muskler ut av det heller.

Egg, kylling, kalkun og magert kjøtt

Dette er hva kostholdet skal inneholde, men man skal så klart også spise annen mat. Men for å få i seg proteiner og kalorier, er kosthold som inneholder egg, kylling, kalkun og magert kjøtt viktig. Proteinshake er også noe man bør bruke, det anbefales to shaker daglig. For å få mest mulig utbytte av dem, bør de tas etter trening og før sengetid.

Egg, kylling, kalkun og magert kjøtt

Kosttilskudd

Av en eller annen grunn, er damer mer forsiktige enn menn-både når det gjelder proteinshaker og kosttilskudd. Dette henger nok sammen med, at det er en del myter og usikkerhet knyttet til dette. Men ved å lese seg opp og søke informasjon om bruk, er det en stor fordel å bruke kosttilskudd ved siden av treningen. Man bygger raskere muskler ved riktig bruk av tilskudd, og ikke minst riktig type tilskudd. Det finnes mange som kan hjelpe deg på veien, ikke minst forhandlere av slike produkter.

Creatin-tilskudd

Dette er det beste tilskuddet, om man tenker på styrke, utholdenhet og ikke minst muskelstørrelse. Det at dette kun er forbeholdt menn, stemmer overhodet ikke. Man vil raskt merke endringer, om man bruker Creatin-tilskudd som foreskrevet på produktet.

Tyngre vekter

De fleste klarer å løfte tyngre enn det man er klar over, det er derfor viktig at man tør å utfordre seg selv med tanke på antall kilo. Men husk at man tar det steg for steg, en nybegynner skal ikke øke antall kilo for mye.Grunntreningen må være på plass, og hverken protein- eller kosttilskudd hjelper om man ikke følger treningsprogrammet. Håper tipsene kommer til nytte, og husk at det alltid er folk rundt deg som kan hjelpe deg på veien.