Fitness trening & kosthold II

Fitness trening & kosthold II

Det kan nok til tider, være vanskelig å forholde seg til tips og råd. Dette fordi det ganske enkelt, er mye forskjellig som både blir sagt og skrevet om treningstips og kosthold.

Det som er mest viktig, er å finne ut hva som passer best for deg selv. Det er ikke slik at alle mennesker er like, så man må alltid justere seg inn på hva som passer en best selv. Men om man lytter til råd, så har man i alle fall muligheten til å unngå feil som er begått tidligere. For det er alltid slik, at noen fellesnevnere kan legges til grunn. Det mest viktige er uansett, at man opplever treningen som lystbetont og motiverende.

Sammensatte øvelser

Etter at man har fått på plass grunntreningen, kan det være riktig og motiverende å starte på mer spesifikke treningsprogram. Hva man velger, avhenger av hva man ønsker å trene seg opp til.Sammensatte øvelser, ligger litt i ordet. Det er kort og godt øvelser, som går på de store musklene i kroppen. Treningsmetoder som brukes her, er i hovedsak; press and clean, markløft og knebøy. Når man benytter seg av sammensatte øvelser, vil man øke testosteronproduksjonen i kroppen. Dette er en naturlig reaksjon fra kroppens side, og det er ikke behov for noe tilskudd av testosteron. En del damer synes det høres skummelt ut med økt testosteron, men det er ikke snakk om særlig store mengder. Dette vil hjelpe til med å bygge hardere og sterkere muskler, og det anbefales å trene sammensatte øvelser hver 7-10 dag.

Kjernemuskulaturen

Sammensatte øvelser, vil bygge opp kjernemuskulaturen din. Et resultat av dette, kan for noen være en bredere midje. Dette er det ikke alle som ønsker, det er derfor man sier at det holder med 7-10 dagers intervaller. Det er spesielt viktig for damer som trener mot bikini fitness, å unngå nettopp bredere midje.

Isolerte øvelser

Isolerte øvelser

Denne formen for trening, treffer mer avgrensede deler av kroppen. Om man vil ha en flott og spretten rumpe, er det isolerte øvelser som treffer rumpen som gjelder. Om man synes det er vanskelig å finne gode øvelser alene, kan man søke råde på treningssenteret eller hos venner man trener sammen med.Det er også viktig å ha flere isolerte øvelser, for samme del av kroppen. Dette fordi man skal treffe muskulaturen fra flere vinkler, dette sikrer et best mulig resultat. Denne type trening, kan utføres både med apparater og frivekter.

Treningsdagbok og planer/mål

Dette kan hjelpe deg med å nå dine mål raskere, dessuten vil det kunne virke motiverende å følge med på sin egen utvikling. Noter opp så detaljert som mulig, hva og hvordan du trener fra dag til dag.I den samme boken kan du sette opp, både kort- og langsiktige mål. Det kan være fort gjort å droppe denne loggføringen, men om du tar deg tid til det – vil du garantert få betalt for det på sikt.

På denne måten er det lettere å jobbe målrettet, og når det er nødvendig å gjøre justeringer på program og treningsopplegg.