Det å ha god kondisjon, kommer alltid godt med. Enten om man driver med idrett eller ei, så er det bra for helsen vår at kondisjonen er god. Jeg har selv drevet med kondisjonsidrett i flere år, nærmere bestemt sykling og løping. Det er varierende hvor kondisjonskrevende, de forskjellige idretter er. Selv bare ved å gå seg en tur, vil hjelpe på kondisjonen. Det er som jeg har sagt før, all aktivitet er bedre enn ikke noe aktivitet. For de som skal begynne å trene seg opp, er det viktig å starte pent. En utrent kropp, trenger tid for å bygge seg opp. Det samme gjelder også om man har hatt en lang treningspause, men da vil man merke at kondisjonen ganske raskt kommer tilbake – fremfor de som aldri eller svært sjelden har trent tidligere.

Faglig forklaring på hva kondisjon er

Kondisjon eller «kondis» som en del sier, er rett og slett en betegnelse for utholdenhet og treningstilstand. Nivået på kondisjonen, vises gjennom vår evne til å klare fysisk arbeid over tid.

Det er hjertet som styrer kondisjonen, slik fra bunnen av i alle fall. Dette fordi det er hjertets evne, til å få blod ut til musklene – som legger premissene. Videre er det avgjørende viktig, hvordan musklene kvitter seg med oksygenet som blodet fører med seg.

Oksygenopptak

Vi bruker litt mer tid på å forklare dette med oksygen, eller rettere sagt oksygenopptak. De fleste har sikkert hørt om «Maksimalt oksygenopptak» Dette er litt enkelt forklart, hvor raskt musklene kvitter seg med oksygen.

Det betyr at jo høyere intensitet man har på treningen, desto mer blod vil bli fraktet ut til musklene. Noe som igjen gjør at musklene må jobbe hardere, for å kvitte seg med oksygen.

Det er derfor det er viktig når man trener kondisjon, at man har trening med høy intensitet. Om man lurer på hva som menes med dette, kan man huske at man skal trene slik at man blir andpusten og kjenner seg sliten. Blir man ikke det, trener du rett og slett ikke hardt nok.

Ulike treningsmetoder

Det mest vanlige er å operere med forskjellige intensitetsnivåer, når vi snakker om utholdenhetstrening. Det er veldig vanlig med tre nivå; lav, moderat og høy.

Det er viktig at man bygger et fundament i bunn, og spesielt for de som er i relativt dårlig form. Det betyr at man i begynnelsen, skal være forsiktig med å trene høyintensivt. Og uansett hvilken form man er i, skal den totale treningsmengden – hovedsakelig bestå av lav- og moderat trening.

Det er summen av alle nivå, som gjør at man blir i bedre form og ikke minst får bedre kondisjon. Men når man spesifikt skal trene kondisjon, er det altså høyintensitet som gjelder.

Individuelt

Det er svært varierende, hvordan et treningsopplegg bør se ut. Her gjelder det nesten bare, å prøve seg frem. Et annet tips, kan være å få noen til å sette opp et treningsprogram. Det kan være at dette må justeres underveis, men prøv det først noen uker og få erfaringer.

Senere skal vi se litt mer på detaljer, som et treningsprogram kan inneholde.