Mange fordeler med løping

Mange fordeler med løping

Det er ikke lett å komme med konkrete treningstips, når det gjelder løping. En nybegynner kan være så mangt, fordi den fysiske formen varierer fra person til person. For meg er en nybegynner en som starter med noe nytt, men nær sagt alle har jo ofte bedrevet med noe fysisk tidligere. Jeg for min del løp en del tidligere, men jeg har aldri vært spesielt god til det. Jeg brukte løpingen som en variasjon til sykling, og også for å få bedre kondisjon raskere. Det begynner å bli 7 år siden jeg trente løping sist, så jeg vil nok måtte bygge meg gradvis opp igjen om jeg tar opp treningen igjen. Vi var inne på dette med å bygge opp kondisjon i en tidligere artikkel, nå skal vi se litt mer spesifikt på jogging/løping. Jeg vil bruke denne artikkelen, til å presentere en del fordeler som løpingen vil gi deg. Det er jo mange som bruker løping, som en del av et større treningsopplegg – og av den grunn ikke har målsetting om å bli noen løper.

Styrker kroppen og øker muskelmassen
Styrker kroppen og øker muskelmassen

Styrker kroppen og øker muskelmassen

Styrking av skjelett og muskler, er noe vi alle ivrer etter å opparbeide oss. Løping vil bidra til nettopp dette, og ved moderate treningsmengder så styrker du også immunforsvaret ditt. Blodsukker holder seg også mer stabilt, hos en person som løper regelmessig. Dette minsker risikoen for diabetes II, fordi man har et stabilt insulinnivå. Ved at man reduserer fettandelen og øker muskelandelen, bidrar dette til at forbrenningen i kroppen øker. Dette gjelder også når man ikke trener, så faren for overvekt blir betydelig redusert. Løping gir en veldig positiv effekt på fettprosenten i blodet, det gode kolesterolet som heter HDL kan øke helt opp til 30%.

En myte at løping kan medføre skader

Ved moderate mengder løping får man ikke skader, det som sies om skader på knær og rygg gjelder ved store mengder løping over tid. Skader kan også forebygges noe, ved å bruke gode sko. Husk også at løping på grusveier og stier, er langt mer skånsomt enn på asfalt. Ved moderate mengder løping, så forebygger man faktisk skader, og da spesielt bruskskader.

Aerob sone
Aerob sone

Aerob sone

Ved å løpe i det som heter aerob sone, vil man oppnå den optimale måten å forsyne hjernen med blodsukker. Hva som er din aerob sone, kan man få hjelp til å måle eller ved å bruke pulsklokke. Man vil etter en stund også oppdage, at man er i bedre stand til å løse problemer og oppgaver man får tildelt – nettopp på grunn av denne stimuleringen av hjernen.

Bremser aldringen

Kanskje noen nå tenker «dette er for godt til å være sant» men alle de positive effektene jeg skriver om – er så klart sanne og dokumenterte. Ved fysisk aktivitet som løping, så stimuleres hjernen til bygging av nye hjerneceller. Dette medføre i sin tur, at aldringsprosessen i hjernen bremses opp. Alzheimers er en alvorlig sykdom som stadig flere rammes av, men folk som løper er mindre rammet enn andre. Men det er ikke bare løping alene som er den beste medisinen mot Alzheimers, løping kombinert med grønn te, gulrot, curry og faktisk sex – er den beste resepten man kan bruke.