Jeg har tidligere skrevet litt om kosttilskudd, og også vært så vidt det er innom tilskudd av proteiner. Denne gangen tenkte jeg å ta det litt mer detaljert, siden jeg vet det er en del som har spørsmål knyttet til dette med proteintilskudd spesielt. Det er med proteintilskudd med så mangt annet, nemlig at det gjelder å bruke det riktig. Mange er skeptiske til en del type kosttilskudd, men ved å bruke det på riktig måte – så utgjør det ikke noen fare overhodet. Men det er med tilskudd som med trening generelt, det gjelder å prøve seg frem og finne ut hva som fungerer best for deg og din kropp.

Effekt ved bruk av proteinpulver

Det er faktisk slik at proteinpulver, virker både for de som vil ned eller opp i vekt. Jeg skal komme litt tilbake til nettopp dette senere, og jeg håper at dette kan medvirke til at de som er skeptiske til bruk av proteintilskudd – kanskje endrer sitt syn.Det er viktig å notere seg at tilskuddet ikke skal erstatte mat, det ligger vel litt i ordet «tilskudd» også vil jeg mene.

Kroppsbygger eller slanker

Daglig stor nok dosering av proteiner er viktig for musklene våre, om man slanker seg er det viktig at kroppen beholder musklene. Ved en slankekur er det fettet man vil kvitte seg med, musklene er viktig å beholde eller bygge opp.Det samme gjelder så klart for de som trener, men forskjellen er mengde inntak av proteiner. Jeg nevnte dette med at proteintilskudd ikke skal erstatte vanlig mat, og tilskuddet er ofte i form av pulver. Det er en rask og enkel måte å tilføre kroppen nok proteiner på, dessuten er det vanskelig for mange å klare å få i seg nok proteiner – selv med et sunt og variert kosthold.

Noen av fordelene med tilskudd

Sammenlikner man med ordinær mat, vil som regel alltid tilskudd bli billigere pr. gram protein man får i seg. Det er også enkelt og raskt å tilberede, en vanlig måte er å bruke en shaker og blande med melk – da har du en ferdig blanding i løpet av sekunder. Lang holdbarhet er også noe å tenke på, det skal mye til før proteinpulver går ut på dato. Når man skal på jobb, trening eller andre ærend, er det veldig lettvint å ta med seg tilskuddet. Men igjen husk dette med viktigheten av vanlig mat, dette kan jeg ikke få sagt ofte nok.

Periodevis kan man ha behov for ekstra stort inntak av proteiner, i forhold til treningsprogram eller konkurranser. Eller at man endrer kostholdet i perioder på grunn av dårlig matlyst, sykdom osv.

Myseprotein vs Kaseinprotein

De aller fleste proteinprodukter som man finner på markedet, er de som er basert enten på Myseprotein eller Kaseinprotein – og begge er basert på melk. Den største forskjellen på disse to typene, er hvor hurtig kroppen tar opp proteinet. Myseprotein har det raskeste opptaket, dette er derfor det beste rett etter trening – hvor kroppen har behov for raskt opptak for å starte oppbyggingen av musklene. Dette er med andre ord en god restitusjonsdrikk.

Kaseprotein er mer ment for bruk før leggetid, eller om du i perioder ikke kan ha jevnt inntak av mat. Siden det tas opp i kroppen langsomt, vil du ha en reserve i perioder av døgnet.