Restitusjon er like viktig som treningen

Restitusjon er like viktig som treningen

Dette vi nå skal snakke om, er meget viktig og gjelder for all type trening. Siden jeg elv har drevet med ulike idretter, vet jeg veldig godt hvor fort gjort det er å bomme på dette med restitusjon. Det kan være veldig fort gjort å bli for ivrig, og glemme at kroppen faktisk trenger hvile og bygge seg opp igjen. Kroppen er en avansert innretning, og en hard treningsøkt lar den ikke gå upåaktet hen. Vi skal se litt på dette nå, og hvordan man faktisk skal la kroppen jobbe slik som den ønsker – etter en treningsøkt. Selv om du hviler, så jobber kroppen din – det er noe av poenget med all trening.

Trening er det samme som å bryte ned kroppen

Trening er det samme som å bryte ned kroppen

Dette kan sikkert virke litt motsatt av hva man trodde, men sannheten er faktisk det at du bryter ned musklene i kroppen når du trener. Som er reaksjon på at du faktisk har belastet kroppen, så reagerer den med å bygge seg opp igjen etter en slik påkjenning.Kroppen vil da starte en prosess som gjør at den ved neste treningsøkt, skal være enda mer rustet til det som kommer. Dette er årsaken til at man aldri skal trene samme muskelgruppe, tett på hverandre. Om man begynner å belaste muskler som kroppen fortsatt driver og reparerer, så er man i en ond sirkel som virker mot sin hensikt. Da vil man rive ned og slite ut musklene, fremfor det å bygge dem opp.

Restitusjon, søvn og kosthold

Disse tre elementene, er faktisk mer viktig enn hvor mange timer du har på treningsstudioet. Det som er viktig, er at det må være et samsvar mellom dem i alle fall. Muskelgrupper som har vært trent, skal alltid får hvile. Det mest ideelle er flere dagers hvile, men som et minimum så tren dem i alle fall aldri dagen etter en hard treningsøkt.Dette med nok søvn er veldig individuelt, men man skal ikke føle seg trøtt og sliten når man tar fatt på neste treningsøkt – det kan være en god tommelfingerregel om ikke annet. Riktig og nok mat og drikke er også viktig, om du slurver med dette vil du helt klart merke det både på resultater og ikke minst formen din generelt. Proteiner er som byggeklosser for muskler, uten disse vil du ikke kunne bygge muskler – så enkelt det egentlig. Vekten din avgjør hvor mye proteiner du trenger, det samme gjør selvfølgelig treningsmengde og belastning. Om du tenker deg 1,7 gram proteiner for hver kilo kroppsvekt, så skal du klare deg ganske så bra. Det er viktig å presisere at dette gjelder for styrketrening, og ikke trening generelt.

Trening er komplisert

Dette er ikke en påstand, men faktisk den hele og fulle sannhet. I alle fall når vi snakker om de som trener målrettet, for best mulig resultater over en viss periode. Det gjelder å følge de tips & råd man får, og snarveier finnes ikke når det er snakk om kroppen vår folkens.