Smerter og resultater

Smerter og resultater

Jeghar tidligere drevet litt med idrett, men hovedsakelig kun sykkel og løping.Jeg er nok av de som synes det skal gjøre litt vondt, men ikke for enhver prisså klart.

Om man løper 3 kilometer, så trenger det ikke gjøre vondt. Men frahalvmaraton og oppover, ja da skal man kjenne litt på smerter og sine egnegrenser. Slik er det med mange idretter tenker jeg, sykling er ganske liktløping på dette området. De lange rittene, er ofte forbundet med smerter ogslit. Men det trenger så klart ikke å være slik, mye kommer jo alt an på hvorhardt man har kjørt i forhold til eget nivå. Men hvordan er det medstyrketreningen ?

God og dårlig smerte

Ja det høres kanskje dumt ut, men det skilles faktisk på smerte i styrketreningssammenheng. Ja jeg vil vel si at det ikke bare gjelder for styrketrening, men i de fleste idretter generelt.

Støl i musklene

Det å bli støl i kroppen, er ikke til å unngå. Noen blir mer støle enn andre, slik er det bare. Men la oss med en gang avklare dette, stølhet er ikke smerte. Den kan tvert om, for mange føles god og man kjenner at man har brukt kroppen.

Ta smerte på alvor

Menskulle man derimot få smerter, slike som oppleves som murrende eller sviende –så ta de på aller største alvor.Understyrketrening, er det spesielt under øvelser som; beinpress, skulderpress ogbrystpress, man skal være varsom. Dette fordi man bruker store muskelgrupper,og ofte med relativt tunge vekter. Men smerter av alle slag, kan forekomme ogsåunder andre typer øvelser. Styrketrening er viktig, men lytt til kroppen din. Det naturlige og riktige å gjøre ved murrende ogsviende smerte, er å stoppe treningen og se om det bedrer seg. Er det ingenmerkbar bedring etter noen dager, så bør det sjekkes grundigere opp av fagfolk

Synlige resultater

 Kanskjespesielt innen fitness-miljøet, ønsker man en synlig endring og ofte relativtraskt. Men husk at styrketrening tar tid, og det er individuelt når endringene kommer hos hver enkelt.Detførste man vil merke, er at man ganske raskt vil være i stand til å løftetyngre vekter. Her snakker vi om noen uker hos de fleste, i alle fall om mantrener minst 2 ganger i uken. Det vil også kjennes lettere med flererepetisjoner, enn det som var tilfellet i starten.Utgangspunktog fysikk generelt, spiller jo inn her. Så dette er ikke ment som noen fasit,men heller en pekepinn.  Synligeresultater tar noe lenger tid, her er det ofte snakk om cirka 4 måneder. Fornoen kan det gå noe raskere, men da er vi tilbake til at dette kun er engenerell beskrivelse og erfaring.

Synlige resultater

Treningsinnsats

De som er flinke og følger programmet, og som gir av seg selv under treningen – ja de vil ofte ha en raskere progresjon både i form og utseende. Gode treningsøkter, betaler seg på sikt. Dette i seg selv motiverer jo de fleste.