Ta vare på ryggen din

Ta vare på ryggen din

Jeg har tidligere skrevet om et par ryggøvelser, som er enkle og raske å gjennomføre. Om man bare setter av litt tid, er det ikke mer som skal til. Litt plass på kontoret, pauserommet eller i garderoben. Det finnes gode øvelser, både med og uten bruk av treningsapparater. Det er viktig at man tar vare på ryggen sin, før man får for store problemer. Om man venter for lenge, er det ofte mer enn bare trening som skal til. Forebygging er altså stikkordet her, la oss se litt mer på enda noen gode ryggøvelser. Jeg velger å vektlegge de øvelsene, som trenger minst plass og utstyr. Jeg tror det er lettere å komme i gang, hvis det ikke krever mye utstyr eller forberedelser.

Leg extension & Kneedrive

Denne øvelsen gir ikke bare effekt på ryggen din, men også rumpa får sin trening her. Husk at rumpemuskler, også er viktig for å styrke ryggen.

Til denne øvelsen trenger du en benk, og en strikk. Med andre ord ikke like utstyrsfritt som øvelsene, jeg har skrevet om tidligere – men heller ikke all verdens mye som kreves.

Øvelsen er lagt opp til 3-4 gjennomføringer, med 10-12 repetisjoner. Man fester strikken rundt føttene, legger seg på magen (på benk) med godt bøyde knær og hofter. Strekk ett ben ut, mens det andre presses innover. Gjenta øvelsen med motsatt ben, og husk og trekke det stille og rolig tilbake. Denne øvelsen kan også gjennomføres med en boks, men en benk er som regel lettere å oppdrive kanskje. Om det er på et treningsstudio, har man jo alle muligheter.

Strakt markløft

Vi går over på en øvelse, som krever et treningsrom eller studio. Den er lagt opp med 3-4 gjennomføringer, og 7-10 repetisjoner.

Her får ikke bare ryggen sin trening, men faktisk så godt som hele baksiden av kroppen. Dette betyr ryggmuskler, baksiden av lårene og rumpemuskler.

Det er viktig at man har riktig stilling, det betyr at man står med føttene litt spredd – omtrent som skulderbredden din. Videre er det viktig at man har en naturlig svai i korsryggen, mens du strammer magemusklene mest mulig.

Det er ikke alt som er lett å forklare når det gjelder øvelser, for det er mange detaljer som er viktige å huske på. Et godt tips kan være å være med noen som kan øvelsen godt, eller om man bruker filmsnutter som ligger ute på nettet.

Mange øvelser

Det finnes svært mange gode øvelser, og det er litt varierende hva hver enkelt person liker eller har behov for.

Men husk å gjøre det så enkelt som mulig, i alle fall i starten. Men om man holder seg til litt «pausegymnastikk» på jobben, kommer man veldig mye lenger på kort tid.

Det kan også gjøres til en sosial greie, hvor flere kolleger gjør øvelser sammen. Enkelte bedrifter har opplegg for dette, slik at det legges inn i arbeidstiden.

Husk all aktivitet, er bedre enn ingen aktivitet. Med dette som utgangspunkt, er du i alle fall kommet i gang.