Detå komme i gang med noe nytt, kan for mange være vanskelig. Det er ofte slik atvi har en del forestillinger i hodet, på hvordan ting er og for den saks skyldikke er.

I alle fall er det slik med meg, kall det gjerne for å væreforutinntatt. Men jeg er ikke alene om dette, jeg tror det fleste tenker ogoppfører seg som meg i møte med noe nytt og fremmed. Med dette som bakteppe,kan starten på noe nytt bli vanskeligere enn det strengt talt trenger å være.La oss se litt på dette med fitness, hvordan komme seg lettest i gang ogforhåpentligvis bli en ivrig deltaker på treningsstudioet.

Frykt for å dumme seg ut

 Dettehøres sikkert kjent for de fleste av oss, det gjelder jo i mange sammenhengerat vi kan kjenne på denne frykten. Skjønt frykt er vel kanskje å ta hardt i,men la oss kalle det redsel da.Et tips når du ankommer treningssenteret først gang, er å være deg selv. Legg deg flat som man sier,og innrøm at du kan lite eller ingenting om det du skal begynne med. Ved å væreimøtekommende og vennlig, vil du alltid bli møtt på samme måte. Husk også atalle har vært nye en gang, og de fleste synes det er hyggelig å kunne hjelpetil.

Ikketa deg selv for høytidelig, og om man skulle gjøre en flause er det ikkeverdens undergang. Selvironi kan være et godt tips, og en porsjon godt humørkommer alltid godt med – også på trening.

Venn eller venninne

Om du har en bekjent, kollega, søster/bror, venn eller venninne, så støtt deg på vedkommende. Om denne personen har en del erfaring, er det alltid lettere å være fortrolig med en person man kjenner fra før.

Bekledning

 Deter styrketrening som gjelder i begynnelsen, til dette formålet er det ikkebehov for all verdens av tøy. De fleste har det som trengs, og om du ikkeskulle ha det så ikke overdriv innkjøpene.Detmest viktige å tenke på, er at tøyet er behagelig å ha på seg. Det kan jo væreat det er noen år siden man sist brukte treningstøy, og at det har krympet iskapet. En shorts og en T-skjorte, er det som skal til.

Sko er det samme, det finnes egne innesko å få kjøpt. Men om du har et par sko du er fornøyd med, så bruker du dem. Husk at skoene må være rene, men ikke nødvendigvis nye. For de som ønsker det, finnes det egne sko spesielt egnet for styrketrening.

2-3 ganger i uken

En del nybegynnere overdriver i starten, om man trener 2-3 ganger i uken er dette mer enn nok. Husk at det er viktig at man ikke brenner alt kruttet på en gang, og at kroppen må få tid til å restituere seg mellom treningsøktene.

Om man følger disse rådene, bør alt ligge til rette for en god start på treningssenteret. Skal skrive mer om det å være nybegynner senere.