Tips til nybegynneren II

Tips til nybegynneren II

Deter ikke alle som er nybegynnere, selv om de kommer som nye medlemmer på ettreningssenter. Det kan ofte være at de ikke har trent på en del år, men ønskerå starte opp igjen.

Men har pausen vært veldig lang, kan man jo føle seg som ennybegynner så klart. Men det vil raskt dukke frem igjen, det du kan og har lærttidligere. Jeg har litt samme erfaring fra sykkelsport, har drevet med syklingi mange år men tar pauser i ny og ned. Jeg merker at formen naturlig nok dalerraskt, når man trapper ned eller avslutter. Men det skal ikke så mange øktenetil, før man kjenner at gamle innlærte kunster dukker opp igjen. Så slik jegtenker, finnes det på en måte to typer nybegynnere.

Apparater eller frivekter

Ekspertene sier ja takk begge deler,men dette er individuelt. Det man skal passe på når det gjelder apparater, er at man kan risikere smerter på grunn av statiskebevegelser. Ved å bruke frivekter unngår man i større grad dette.Unntaketer ro apparater, disse anbefales og frivekter er ikke noen god erstatning forakkurat denne type øvelse. Omman ønsker noe midt imellom apparater og frivekter, er kabelapparater en godløsning. Her er det ikke den samme statiske bevegelsen som med de vanligeapparatene. De er dessuten like lette å bruke, men gir mer bevegelsesfrihet.Tipseter uansett å prøve seg frem, da vil man finne ut hva som fungerer best for enselv. Lytt til tips og råd fra de med mer erfaring, det gjelder hele veien.

 Bruk av apparater

Dette kan være en utfordring i seg selv, tipset er å studere når andre bruker dem.Det er også gode illustrasjoner festet på hvert apparat, som viser de ulikeøvelser man kan utføre på dem. Et annet tips er å søke opp på Youtube, i ro ogmak hjemme. Men har du med deg en som hjelper deg i gang, vil vedkommende visedeg riktig bruk. Husk at alle treningssentre har instruktører, hvis du ber omhjelp, er de med deg på en runde første dag. De kan også sette opptreningsprogram, som er tilpasset deg og ditt behov.

Hvor mange øvelser

Foren helt utrent person, sies det at det holder med en øvelse til hver avmuskelgruppene. Etter hvert som du blir bedre trent, kan du øke med ytterligereen øvelse til muskler som; lår, bryst og rygg. Når det gjelder dettespørsmålet, så er det lurt og riktig å bruke en kyndig person til å hjelpe deg.

Hvor tunge vekter

 Ikkeoverdriv vekten, det vil bare bryte deg ned og ikke bygge deg opp. Som enhovedregel, kan man si at vektene skal være så lette at du klarer 8 – 12repetisjoner før pause. Dette bygger opp muskelmassen, øker utholdenheten oggir deg mer styrke.Igjener det viktig å minne på at man må starte pent, det er fort gjort å bli forivrig. Men ta det heller pent og rolig, slik at kroppen er med på det du drivermed. Det er tross alt den som skal bygges opp, og ikke brytes ned eller skades.