Trener du for mye?

Trener du for mye?

Trening er bra for deg, enten du liker det eller ikke. Men det er ikke så bra for deg når du tilbringer for mye tid på treningsstudioet. Når det kommer til helsen til hjertet ditt, er trening en flott måte å senke blodtrykket, opprettholde en sunn vekt og redusere den totale risikoen for hjertesykdommer. Men bare hvis du er smart og ikke overdriver. Hvor mye trening er for mye – og hvordan vet du om du presser deg selv for hardt? Det skal jeg gå gjennom i dette innlegget.

Treningsfordeler du kanskje har glemt eksisterer

Du vet at trening sannsynligvis kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, få deg til å sove bedre og få deg til å føle deg mer energisk gjennom dagen. Å trene regelmessig kan også:

  • Redusere risikoen for kreft
  • Redusere risikoen for diabetes
  • Gjøre bein og muskler sterkere
  • Forbedre din mentale helse
  • Hjelpe deg å leve lenger

Disse fordelene gjelder ikke alltid for folk som trener for mye. Mennesker som konsekvent overdriver, opplever ofte tretthet, mental utmattelse og søvnproblemer. Å trene for mye kan også øke risikoen for muskelproblemer, stressfrakturer, ødelagte bein og til og med hjerteproblemer.

Er trening dårlig for hjertet ditt?

Vanligvis ikke – spesielt i moderate mengder. Faktisk er trening en av de beste måtene du kan styrke hjertet og redusere den totale sykdomsrisikoen din. Det er når du trener mer enn du burde – muligens fordi du tror det vil øke fordelene det har for helsen din, selv om det ikke vil det – at hjertet ditt begynner å lide. En langtidsstudie fant at personer som trente over den generelle anbefalingen (mer enn det som er ansett som trygt), hadde større sannsynlighet for å utvikle en farlig hjertesykdom. Hjertet ditt er en muskel, og jobber hardt for å gjøre jobben sin. Når du konsekvent overarbeider det uten å la det hvile, blir det sliten. Et trøtt hjerte kan ikke gjøre jobben sin like effektivt, og du risikerer å skade muskelen – og sette livet ditt i fare. Problemet er imidlertid at selv om å trene for mye kan skade hjertet ditt, så kan også fysisk inaktivitet gjøre det samme.

Er trening dårlig for hjertet ditt?

Folk som ikke trener, har mye større sannsynlighet for å utvikle hjerteproblemer enn folk som trener regelmessig – uten å overdrive. Så hvordan finner du den balansen og trener «nok» uten å trene for mye? Heldigvis finnes det retningslinjer som hjelper deg å finne ut hva som fungerer best.

Fasiten

Eksperter anbefaler at voksne får minst 150 minutter moderat og/eller sprek fysisk aktivitet hver uke som et minimum. Du kan trene litt mer enn det, men å trene i 30 minutter av gangen, fem dager i uken, er egentlig alt du trenger for å holde hjertet – og resten av kroppen – sunt. Det anbefales også at du varierer treningsøktene dine og integrerer både kondisjonstrening og styrketrening i den ukentlige treningsrutinen. Dette sikrer at hele kroppen drar nytte av trening mens du fortsetter å forbrenne kalorier, bygger muskler og blir sterkere inne og ute.