Variasjon i treningen

Variasjon i treningen

Uansett hvilken idrett man driver med, eller hvilken treningsform som er det man foretrekker – så er variasjon viktig. Det er mange årsaker til dette, og litt senere skal vi komme tilbake til hvorfor det er så viktig. Selv har jeg drevet med utholdenhetsidretter, hovedsakelig sykkel men også noe løping. Selv i perioder hvor løpingen ikke var noe mål i seg selv, kombinerte jeg den ofte med sykkeltreningen. Jeg tror det er mange som isolerer seg til en enkelt type idrett, og jeg vet at dette kan være fort gjort. Men ved å variere treningen med flere idretter og øvelser, vil man jo også lettere unngå å bli lei og utbrent av det man driver med. Denne gangen snakker vi om trening generelt, og fokuserer litt utenfor rammen i forhold til spesifikk fitnesstrening. Mye av det vi skal inn på, er absolutt aktuelt om man trener Fitness også. Stort sett all bruk av kroppen er viktig, uansett hva man har satt seg som mål i fremtiden. Variasjon i treningen kan det jo også menes, variasjon innenfor din idrett. Det samme gjelder variert trening, som for meg er ett og samme.

Ikke gjør det vanskeligere enn det er
Ikke gjør det vanskeligere enn det er

Ikke gjør det vanskeligere enn det er

Jeg må innrømme at jeg kan bli litt frustrert og i villrede, når det kommer til hva som er riktig trening. Det er så mange tips og råd, som spriker i alle retninger. Men som jeg har vært inne på litt i en annen artikkel, så er det å lytte til sin egen kropp det viktigste. Men det er jo ikke bare type trening som man er opptatt av, men også kosthold og restitusjon. Dette har jeg skrevet litt om tidligere, så jeg tar ikke mer om det tema foreløpig i alle fall – men at det kommer mer er ganske så sikkert. Gjør treningen så enkel som mulig, og ikke sette opp for ambisiøse og krevende treningsprogram. Sjansene for at du ikke når målene dine vil med for høye mål, være overhengende store.

Ha et klart og tydelig mål

Jeg må igjen minne om at denne artikkelen ikke retter seg spesifikt mot Fitness, men trening generelt. Det å sette seg klare og tydelige må, er veldig viktig – noe jeg har nevnt før også. Husk at selv om du trener variert, så må hovedfokus være på det konkrete målet. Det hjelper lite å løpe en rask 3000 meter, om man skal konkurrere i benkpress – jeg tror dere forstår poenget mitt.

Breddetrening er lettere hvis man har lavere mål
Breddetrening er lettere hvis man har lavere mål

Breddetrening er lettere hvis man har lavere mål

Jeg ser for meg at mine artikler er mest ment for de som trener for å komme i bedre form, de som driver med konkurranse har nok en del kunnskap om trening og treningslære – til selv å kunne klare seg på egenhånd i så måte. Breddetrening synes jeg er et flott ord, og med dette mener jeg altså variert trening. Man kan gjerne trene både løping, svømming og sykling, og kanskje målet er å bli i bedre form – uten noe mer konkret mål enn det.