Er ekstra vitaminer viktige for trening?

Er ekstra vitaminer viktige for trening?

Er ekstra vitaminer viktige for trening?

Hver gang man åpner facebook, instagram eller youtube vil det sannsynligvis dukke opp reklame for vitaminer og proteiner som lover ekstraordinære resultater for treningen din. Hvis du gjør noen googlesøk på temaet vil du også bli anbefalt å drikke proteinshaker, ta magnesiumtabletter eller slankepiller for å få kroppen du alltid har drømt om. Men hva er egentlig effekten av disse? Hvor viktig for treningen er det å ta vitamintilskudd?

Kosttilskudd

Idretten klassifiserer kosttilskudd i tre grupper: Sportsprodukter, vitamin- og mineraler, og ergogene tilskudd. Sportsprodukter er naturlige under trening og konkurransesporter, og utøvere bruker ofte sportsdrikker for å få i seg væske og raske karbohydrater. Under restitusjonsfasen er det viktig å få i seg karbohydrater og proteiner slik at kroppen kan bygge seg opp igjen etter trening. Det påpekes også at kosttilskuddene er dyre og er utviklet for toppidrettsutøvere, mens for de fleste utøvere holder det med normal drikke og mat med sunne råvarer. Vitamin- og mineraltilskudd kan aldri erstatte måltider, og dette presiseres alltid på boksen, men mange misforstår bruken av disse. Som oftest får man dekket sine behov for vitaminer og mineraler gjennom et sunt og variert kosthold, og man får ikke bedre prestasjonsevne ved å innta disse tilskuddene med mindre man har en dokumentert reell mangel på bestemte næringsstoffer. Det er også viktig å bemerke at det kan være direkte helseskadelig å innta for store mengder vitaminer og mineraler, så man bør aldri overdrive bruken av disse. Ergogene tilskudd kan ha svært individuelle virkninger på utøvere, og det er få alternativer av disse på markedet. De er beregnet for toppidrettsutøvere, og flere utøvere har ingen effekt av å bruke disse. Bivirkninger er lite kartlagt, og for eksempel ved bruk av keratin er det ingen kunnskap om hvilke langtidseffekter man kan få.

Idrettsutøvere

Idrettsutøvere

NHI påpeker at idrettsutøvere ofte har stor omsetning av vitaminer, mineraler og antioksidanter, og at de må passe på å få dekket sine behov for næringsstoffer gjennom kostholdet. Kroppen trenger vitaminene for kroppens energiomsetning, mineralene spiller sammen med proteinene en viktig rolle i oppbygningen av muskler og vedlikehold av vev, og antioksidanter nøytraliserer stoffer som kan skade cellene i kroppen. De som trener mye må sørge for å få i seg nok B-vitaminer, antioksidanter som vitamin-C, vitamin-E, karoten og selen, jern, kalsium, magnesium og sink. Regelen er enkel, jo oftere og hardere man trenger, jo mer energi forbrenner man, og desto mer av disse næringsstoffene har man behov for. Mesteparten kan man få gjennom et sunt og variert kosthold, som i korn, melk, egg og kjøtt. Den beste antioksidanten er C-vitamin og dette er grunnen til at mange tar nettopp denne når man begynner å bli forkjølet eller syk. Det finnes mange matvarer som er stappfulle av disse viktige vitaminene, som for eksempel appelsin, kiwi, paprika og kålrot. Et mindre kjent vitamin som også er en viktig antioksidant er E-vitamin som finnes i vegetabilske oljer, tran og nøtter. Kalsium og jern er viktige byggesteiner for skjelett og muskulatur, og D-vitamin er nødvendig for kalsiumopptaket. D-vitamin opptrer ikke ofte i normale matvarer, og de beste kildene er tran, fet fisk, ekstra lettmelk, margarin og ved eksponering av sollys.

© 2020 Fitness Coachen