Husk å trene de små muskelgruppene

Husk å trene de små muskelgruppene

Å holde seg i form er viktig for både den fysiske og psykiske helsen. Du må ikke gå på treningsstudio for å bedre helsen. Turer i skog og mark, husarbeid og annet som gjør deg litt svett er en god start.

Etterhvert er et mange som ønsker å øke treningsaktiviteten, jobbe mer målrettet med muskelgrupper eller kondisjon. Treningsstudio er et godt valg for de som vil trene mer. Samtidig er det viktig å vite hva du gjør før, du går for hardt ut.

Lett å fokusere bare på store muskelgrupper

Et treningsstudio er vanligvis fylt med mange forskjellige treningsapparater. De fokuserer på forskjellige muskelgrupper, alt fra brystmusklene til setemuskelen. Fordelen med slike apparater er at det er enkelt for nybegynnere å utforske alene. Apparatet beveger seg bare i den retningen det skal.

Ulempen med slike apparater er at de fokuserer hovedsakelig på de store muskelgruppene. Nybegynnerne vil derfor i all hovedsak styrke bryst, armer, mage, lår og legger. Det samme gjelder for de om ønsker å bygge muskler. Enten man bare vil få en strammere kropp eller det er snakk om sterkt definerte muskler, slik som bodybuildere. Utfordringen er at kroppen består av mange forskjellige muskelgrupper og trener du en gruppe for hardt kan du risikere å skade muskelen.

Teknisk vanskelig å trene små muskelgrupper

Når jeg sier små muskelgrupper, mener jeg ikke at muskelen er utrent. Det handler om muskelens plassering, funksjon og maks størrelse. De små muskelgruppene fungerer ofte som stabilisatorer og mange er knyttet til større muskelgrupper. Et eksempel er musklene i korsryggen. Her er sitter det flere små muskelgrupper som sikrer fleksibilitet og mobilitet. Når vi får vondt i korsryggen, er det ofte fordi disse musklene ikke er trent og blir overbelastet.

Utfordringen er at denne muskelgruppen er vanskelig å trene. De aktiveres ved spesifikke øvelser som ofte innebærer små bevegelser og mange repetisjoner. Alle repetisjonene må gjøres nøyaktig hvis ikke risikerer man at det er de større muskelgruppene som blir aktivert istedenfor.

Muskler

Stillesittende befolkning er mer utsatt for muskelplager

I dagens samfunn sitter vi mye stille. Etter jobb, hvor jeg sitter mye, slapper jeg gjerne av i sofaen om kvelden. Jeg spiller gjerne litt spill på telefonen slik som litt strategispill, skyte litt godteri og kose meg med litt tjue-ett. Hodet, armene og fingrene blir trent, men ikke resten av kroppen. Spesielt blir ryggen og de skrå magemusklene gjerne oversett. Dette er muskler som hjelper å stabilisere kroppen når man beveger seg. Hvis de er utrent, kan de begynne å verke når man bruker dem. Ofte er svak kjernemuskulatur en viktig årsak til ryggsmerter. Ettersom trening av slike muskelgrupper er teknisk krevende, kan det lønne seg å få time hos en personlig trener som kan lage et eget treningsopplegg. Får du behandling hos en fysioterapeut for ryggproblematikk, vil du ofte få spesifikke øvelser av vedkommende for å styrke muskulaturen.

Store muskler betyr ikke alltid godt trent

Mange tror trening handler om å bygge store, synlige muskler. Sannheten er at dette i de fleste tilfellene er biprodukt av å komme i god form. Personer som kun fokuserer på å bygge store muskler, vil ofte slite med belastningsskader. Heldigvis er de fleste flinke til å forebygge skader, selv om det ikke alltid ser slik ut på treningssenteret. Blikket trekkes gjerne mot de som løfter enorme vekter og har synlige muskler. Samme person er mindre synlig når de trener de små muskelgruppene ettersom bevegelsene er små, rolig og konsentrert. 

Robot

Kroppen vår er komplisert

Forskere og ingeniører har i århundrer jobbet med å kartlegge kroppen. Forskere for å kunne reparere kroppen, ingeniører for å lage ting til kroppen og basert på kroppen. Spesielt når det kommer til utviklingen av roboter. Mange har blitt overrasket over hvor vanskelig det er å få en robot til å stå, holde balansen og bevege seg.

Mye av utfordringen ligger i at mennesket har så mange bevegelige deler, med sine små og store muskelgrupper, sener og annet som gir maks mobilitet uten å gi hypermobilitet. Hypermobilitet er at et ledd har et større enn normalt bevegelsområdet. Dette kan høres greit ut, men tenk om albuen din kunne vinkles bakover? En slik bevegelse hadde krevd like mye sener og støttemuskler på andre siden av albuen enn nå. Effektivt hadde leddet måtte blitt minst to ganger så stort for å få plass til alle musklene og senene som sammen flytter armen. Så det finnes, pr i dag, ingen roboter som kan måle seg med mennesket. Mye av årsaken er at de ikke klarer å identifisere og/eller bygge alle de små, støttende musklene, senene og annet som sørger for god mobilitet. Dette er for meg det perfekte beviset på behovet for å trene jevnt og variert. Hele kroppen må engasjeres, leddene og tilhørende muskler må strekkes ut og små og store muskelgrupper må jobbes med for å sikre at kroppen forblir smidig og sterk livet ut.

© 2020 Fitness Coachen