Kom i god form ved hjelp av å gå turer

Kom i god form ved hjelp av å gå turer

Denne gangen skal vi se på en helt annen form for trim, eller det å komme seg i bedre form. Det kan være fort gjort å legge listen for høyt for seg selv når man skal starte å trene, og det kommer det svært sjeldent noe godt ut av. Jeg løp en god del tidligere, men merket de siste årene at både rygg og knær ikke lenger hadde godt av denne form for trening. Det var spesielt på lengre distanser, at smertene dukket opp. Men nå viser det seg at gåing, er et godt alternativ til løping – og gåing er dessuten langt mindre belastende enn løpingen.

Kan lett miste motivasjonen

Som jeg er litt inne på i min innledning, så er det fort gjort å sikte for høyt med sine mål med treningen. Jeg er nok litt der selv, og blir nesten litt misunnelig når jeg ser de som er ute og løper og er i god form. Men dette er det altså ikke noen grunn til, for løpingen kan lett og faktisk med fordel byttes ut med rask og jevnlig gange. Det ser kanskje ikke like macho og sprekt ut, men for meg er det utbytte og resultatet som teller når jeg skal bruke tid på trening og mosjon.

Pulsen må opp

Selv om vi altså ikke snakker om å løpe, så er det heller ikke «søndagstur-tempo» vi nå snakker om. Man må ha en hastighet på gåingen, som gjør at pulsen din øker – dette fordi at det er først da du vil ha en helsegevinst med turene dine. Det at gåing er langt mindre belastende og skadelig for kroppen enn løping, gjør jo valget for meg mye lettere i alle fall.

Velg det som du liker best

Velg det som du liker best

Det er jo slik med oss mennesker at vi lettest velger det vi liker, vi snakker altså om viktigheten av at treningen eller aktiviteten skal være lystbetont. Jeg tror nok det er litt forskjell på dette, når det kommer til hvilken alder man befinner seg i. Selv har jeg passert 50 år, og vil uten tvil sverge til raske gåturer fremfor løpingen. De som ikke liker å løpe, velger ikke å trene til en maraton – men kanskje heller bli en habil person innen dette med å gå.

Bedre form, ned i vekt og lengre levetid

Det kan være mange motiver for å trene, og det er ikke noe vi skal bruke masse plass på her. Men faktum er at man uansett treningsform blir i bedre form både fysisk men også psykisk. For de av oss som har behov for å gå ned i vekt, vil all form for fysisk aktivitet bidra positivt til dette også. Når man er i fysisk god form, så trives kroppen vår bedre – noe som igjen vil medføre at vi rett og slett lever lenger.

Men treningen må holdes vedlike, ja den er det man kan kalle for en ferskvare. Jeg har selv erfart dette flere ganger, siden jeg er en person som jevnt over har trent den del gjennom livet – med kortere og lengre avbrekk hvor jeg raskt merker at formen synker ganske så mye.

© 2020 Fitness Coachen