Slik kan du få en mer effektiv treningsøkt

Slik kan du få en mer effektiv treningsøkt

Du ønsker sikkert ikke å bruke lange timer på å trene, men du ønsker å bli sterkere, slankere, og rett og slett se bra ut. Det er mulig at du ikke får det meste ut av treningstiden din. Det er mulig å få en super-effektiv treningsøkt på kun 30 minutter, og bare gå gjennom noen få økter i uken, hvis du maksimerer treningsøktene og gjør de mer effektive.

Kortere treningsøkter

Begrens treningsøktene til 30-40 minutter. Selv om det finnes noen mennesker som virkelig ønsker å få mye ut av sine treningsøkter er å bruke mye tid på å trene, er sannheten at etter 30 eller 40 minutter, er ikke fordelen like stor. For å holde på så lenge må du senke intensiteten, og det betyr at du får mindre ut av treningen i forhold til hvor mye tid du bruker. Det er bedre å trene på en høyere intensitet i en kortere periode.

Vann

Sørg for å drikke nok vann hele dagen

Sørg for å drikke nok vann hele dagen. Det tar et par timer for kroppen å absorbere vann, så du kan ikke bare drikke rett før trening. Gjør det til en vane å drikke vann regelmessig i løpet av dagen. Kroppen trenger vann for å fungere optimalt.

Karbohydrater

Selv om mange lav-karbo fans vil si noe annet, er karbohydrater kroppens viktigste kilde til energi. Hvis du har intense treningsøkter, trenger du karbohydrater, ellers vil du ikke ha nok energi. Å spise en banan eller liknende mat før eller under trening vil sørge for at du har nok energi til å trene effektivt.

Langsomt begge veier

Mange liker løfte vektene langsomt opp, men slipper gjerne vekten raskere ned igjen. Hvis du i stedet løfter langsomt i begge retninger, kan du maksimere effekten av treningen. Løft og senk på omtrent 5 sek i hver retning. Langsom vektløfting er mye mer effektivt enn dårlige, men raske løft.

Tyngre vekter

Når du starter opp, er det best å starte med lettere vekter, slik at du kan fokusere på å komme i god form. Men når du har fått litt bedre kontroll, er det best å løfte de tyngste vektene du klarer mens du fortsatt har grei kroppsform. Dersom vektene er så tunge at du merker at kroppen ikke holder riktig form er det ineffektivt, pass på at ikke ryggen er bøyd. Men med tunge vekter og god form kan du få bedre resultater på en kortere tid. Tunge vekter er ikke bare for de som ønsker å se sterke ut og få digre muskler, det er en vanlig misforståelse.

Konklusjon

Jeg håper du likte å lese om disse tipsene for en mer effektiv treningsøkt. Det finnes folk som påstår at de kan gjøre treningen enda mer effektiv; Du kan for eksempel lese denne artikkelen om 10-minutters trening. Dersom du føler at effektiv styrketrening med tunge vekter ikke er noe for deg er det også mange andre alternativer, du kan for eksempel ta en joggetur eller svømme i et basseng for å trene blant annet utholdenhet.

© 2020 Fitness Coachen