Smarte måter å motivere seg selv til å trene

Smarte måter å motivere seg selv til å trene

Å motivere seg selv til å komme seg ut av huset og trene er ikke alltid enkelt, derfor har jeg skrevet dette innlegget med en rekke tips som kanskje kan hjelpe deg til å bli mer motivert.

Ta på deg trenings klærne

Når jeg ikke gidder å trene, pleier jeg vanligvis bare å kle på meg treningstøy uansett. Du føler deg som en latsabb ganske raskt hvis du tar på deg treningstøy uten og faktisk trene. Dette hjelper meg med den lille ekstra motivasjonen jeg trenger når jeg skal ut å trene. Å trene i en gruppe kan holde deg motivert. Du ser gjerne frem til å se de andre deltakerne og instruktøren. Energien i gruppen holder deg gående i de øyeblikkene du ønsker å slutte. Du vil aldri være den personen som slutter etter bare noen uker eller går hjem tidlig. Man gjør så mye mer enn man ville gjort hvis man skulle ha trent på egenhånd.

Jeg skriver ofte ned hvordan jeg føler etter en treningsøkt. Så, når jeg er lite motivert til å jogge eller gå på treningssenter, leser jeg hvor bra jeg følte meg etter å ha fullført en forrige treningsøkt. Dette fungerer virkelig for meg, og antageligvis kan det hjelpe deg litt også. Gi deg selv små utfordringer, press deg selv 2 ekstra minutter eller løp en liten omvei. Når du har gjort ferdig din lille personlige utfordring kan du gi deg selv en ny en. Det er mye lettere å motivere seg selv til 2 ekstra minutter 10 ganger enn 20 minutter en gang.

Sett langsiktige mål også

utfordringer er god motivasjon

Små utfordringer er bra motivasjon på kort sikt, men et langsiktig mål kan også være veldig effektivt. Dersom du for eksempel setter som mål at du skal jogge i 30 minutter hver eneste dag, og klarer å gjøre det i noen dager ønske du naturligvis ikke å bryte rekken din. Snart har du jogget hver dag i 2 uker og da er du jo halvveis til en måned, snart når du et halvt år eller kanskje et helt år. Dersom du har et langsiktig mål som du kommer nærmere og nærmere er det mye mer motiverende å jobbe mot det målet.

Å ha folk som står bak deg og roper, hopper opp og ned og motiverer deg når du sitter fast på bunnen av en tung knebøy er den beste motivasjonen. Frykt for å mislykkes med et publikum gjør deg ofte ganske mye sterkere og mer motivert til å jobbe hardere.

Lytt til lydbøker

Jeg liker å lytte til lydbøker for å holde meg motivert mens jeg trener. Så må jeg trene neste dag også for å se hvordan det ender. Musikk kan også virke motiverende på noen, men min favoritt er lydbøker. Hvis du ikke ønsker å jogge, kan du velge ut en naturskjønn rute og fortelle deg selv at du kan ta så mange bilder du vil. Å vite at du kan dele opplevelsen med andre kan virke motiverende på mange. Det er mange smarte triks du kan bruke for å motivere deg selv til å trene eller kanskje til og med lure deg selv til å trene. Mine triks er bare toppen av isberget, det finnes utrolig mange andre gode råd der ute.

© 2020 Fitness Coachen