Ting Som Gir Dårlig Helse

Ting Som Gir Dårlig Helse

Ting Som Gir Dårlig Helse

I treningsblogger er det ofte søkelys på hvordan man skal komme i form, få en digg kropp og leve sunt. Det er jo viktig når en skal klare å komme seg gjennom alle oppgavene og utfordringene i hverdagen. Det er ikke bare jobb som er stressende, men alle tingene som skulle ha vært gjort i huset også. Det kan bli et mareritt å forsøke å få u noe trening av dagen i tillegg til alt dette.

Men i denne artikkelen skal jeg sette søkelys på det som ikke gir noen effekt og som faktisk kan være mer skadelig enn å hoppe over en trening eller to. Dette kan være til hjelp om man har vanskelig for å komme i gang med trening eller skulle ønske man var mer aktiv.

Inaktivitet

Ja det sier seg selv at det er dette temaet vi alle strever mot når det er snakk om trening. Bare det er å daffe på sofaen så blir mange skeptiske. Men det er lov å slappe av, det er et tegn på at kroppen trenger hvile. Men inaktivitet over tid er noe annet. Mange jobber krever at man sitter mye, og selve posisjonen man stiller kroppen inn på er det som er skadelig. Blodet vil strømme ut fra hjertet og rundt i armer og ben. Men når man sitter slik, blir blodstrømmen dårligere og etter hvert får man vondt i anklene og håndleddene. Sørg alltid for å bevege deg hver halvtime, så om det bare er for å se til katten (mange sitter vel på hjemmekontoret i disse dager). Strekk godt ut og rist løs. Deretter kan man gå tilbake til jobben. Inaktivitet kan komme av psykiske problemer og her skal vi se på psyken og hjernehelse.

Psykisk helse

Psykisk helse

Det å slite mentalt kan være med på å skade helsen. Det er ikke tankene i seg selv som er farlige, men det de indirekte gjør med oss. At onde tanker faktisk gjør oss mindre mobile, er det gjort mange studier på. Det er mange ting som kan føre til psykiske problemer, slik som mobbing, angst, dårlig økonomi og rus. Psykisk helse er koblet direkte med hjernen, og dersom ikke den har det bra, kan det gå ut over helsa.

Er man engstelig eller redd, kan man begynne å anstrenge seg for å holde masken. Det fins hundrevis av små muskler bare i ansiktet, som strekkes og vendes hele tiden. Trodde du stiv nakke bare handlet om feil belastning så tar du feil. Flere og flere spesielt unge føler seg mobbet på skolen og i fritid, så sørg for å ta vare på alle rundt deg. En ting som kan hjelpe mot tungsinn er faktisk trening, så det er ganske klart hva man kan gjøre. Problemet er at veien dit ofte er veldig lang.

Rus og dårlig kosthold

Ofte kan man bli i godt humør av å ta seg en drink i godt selskap, men i lengden er rus dårlig for helsen. Det er fordi kroppen jobber på dobbelt gir for å beholde den gode balansen mellom væskeinnhold, røde blodlegemer også videre. Når man tilfører kjemiske substanser, vil denne balansen forrykkes og helsen blir dårligere. I verste fall skadelig. Det samme gjelder for dårlig kosthold. En sunn livsstil innebærer riktig mengde vitaminer, mineraler, protein også videre. Fett er også svært viktig i riktige mengder.

© 2021 Fitness Coachen